Personvernerklæring

Dato for ikrafttredelse: 29. april 2025
Som behandlingsansvarlige er selskapene i Assemblin Caverion-konsernet («selskapet» eller «vi») pålagt å beskytte dine personopplysninger, og vårt mål er at du skal føle deg trygg når vi behandler dine personopplysninger. Vi beskytter personvernet ditt i samsvar med EUs generelle databeskyttelsesforordning samt alle andre gjeldende lover. Vi oppmuntrer deg til å lese nøye gjennom denne personvernerklæringen.

1. Hvem samler inn personopplysningene dine

Når vi refererer til Assemblin Caverion Group i denne personvernerklæringen, mener vi Assemblin Caverion Group AB og dets tilknyttede selskaper.  

Kontaktinformasjon i Norge: 
Caverion Norge AS (org.nr. 959 069 743) 
Sikkerhetssjef Harald Isaksen 
Epost: harald.isaksen@caverion.com 

Kontaktinformasjon for gruppen:
 
Assemblin Caverion Group AB 
Juridisk og samsvarsfunksjon 
Västberga Allé 1, SE 126 30 Hägersten, Sverige 
E-post: privacy@caverion.com 
Organisasjonsnummer: 559427-2006 

2. Beskyttelse av personopplysninger

Vi tar personvern og sikkerhet for dine personopplysninger på alvor. Alle personopplysninger du gir til selskapet lagres på sikre servere, og kun ansatte og tredjeparter som trenger tilgang til denne informasjonen skal ha tilgang til dine personopplysninger. De personene som har tilgang til personopplysningene er pålagt å opprettholde konfidensialiteten til slik informasjon. Selskapet og våre tjenesteleverandører vil alltid ta alle rimelige tiltak for å sikre at dine personopplysninger blir beskyttet. 

Vi bruker passende tekniske, administrative og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger mot uautorisert tilgang, avsløring, ødeleggelse eller annen uautorisert behandling. Serverne er lokalisert i EU, eller de er GDPR-kompatible ved separate avtaler. Nettverkstjenester er beskyttet av en HTTPS-tilkobling, som krypterer kommunikasjon. 

3. Informasjon vi samler inn og formål med å samle inn personopplysninger

Vi vil bare samle inn slike personopplysninger som er relevante for formålene beskrevet i denne personvernerklæringen. Vi samler inn informasjon som er (a) gitt av deg, men også (b) informasjon som samles inn automatisk eller (c) innhentes gjennom andre eksterne kilder. Vi beskriver her hvordan vi håndterer personopplysninger om ulike grupper av registrerte. Merk at vi noen ganger kombinerer informasjon vi mottar fra deg, informasjon samlet inn på nettet, informasjon samlet inn offline og informasjon samlet inn fra tredjepartskilder, alltid i samsvar med gjeldende lover og forskrifter knyttet til behandling av personopplysninger. 

Vi vil kun bruke dine personopplysninger til de formålene som er angitt i denne personvernerklæringen, med mindre vi mottar ditt samtykke til andre formål. 

4. Hvilke opplysninger vi samler inn og for hvilke formål

Vi samler kun inn personlig informasjon som er relevant for formålene vi beskriver i denne personvernerklæringen.  I tillegg til informasjonen (a) du oppgir, blir det (b) samlet inn informasjon automatisk eller (c) gjennom eksterne kilder. Vi beskriver her hvordan vi håndterer personopplysningene til ulike grupper av registrerte personer. Vær oppmerksom på at vi av og til kan kombinere informasjon vi mottar fra deg eller samler inn på / utenfor nettet samt fra tredjeparter. Dette blir imidlertid alltid gjort i tråd med gjeldende lover og bestemmelser for behandling av personopplysninger.  

Personopplysningene dine brukes kun til formålene som er angitt i denne personvernerklæringen, med mindre vi mottar samtykke fra deg for andre formål. 

Personvernerklæring

Informasjon som samles inn om deg når du surfer på nettstedet vårt, inkluderer vanligvis: 

  • Demografiske data (f.eks. alder, kjønn, nasjonalitet, språk)  
  • E-postsporing (f.eks. åpningsrater, klikk, dato og klokkeslett for aktivitetene dine) 
  • IP-adresse 
  • Besøk på nettstedet (f.eks. nettsted, informasjonskapsler, nettleserdetaljer, dato og klokkeslett for besøket, brukeratferd) 
  • Eventuelle tilleggsdata som du oppgir når du fyller ut skjemaer (f.eks. for nedlasting av rapporter) på nettstedet vårt 

Formål med å samle inn data: Nettstedets brukeres (som også kan være kunder, potensielle kunder, kandidater eller andre) personopplysninger samles inn for å tilpasse opplevelsen din på nettstedet vårt eller vise reklame på tredjeparts nettsteder eller på annen måte markedsføre tjenestene våre. Noen av våre tredjepartspartnere bruker informasjonskapsler eller lignende teknologier for å gi deg reklame basert på dine surfeaktiviteter og interesser. Personopplysninger samles også inn for å optimalisere funksjonaliteten til nettsidene til selskapene i Assemblin Caverion-konsernet. Mer informasjon om detaljene for behandlingen er gitt i https://www.caverion.no/om-caverion/informasjonskapsler/  

Disse dataene behandles basert på legitim interesse. Berettiget interesse brukes til å behandle nettstedsbrukernes data siden Assemblin Caverion Group har en interesse i å markedsføre sine tjenester for å kunne fortsette sin virksomhet. De innsamlede dataene om enkeltpersoner er svært begrensede og inkluderer ikke sensitive personopplysninger.  

Vi trenger informasjon til ulike formål hvis du er kunde hos oss. Mesteparten av informasjonen er gitt av deg, men vi samler også inn noe informasjon fra andre kilder. Dine personopplysninger kan også oppgis av en kontakt i din bedrift/organisasjon, som din leder eller en kollega, og vi vil oppdatere dataene i henhold til vår kundedatabase. 

Informasjonen vi samler inn om kunder inkluderer vanligvis: 

  • Kommunikasjonsdata (f.eks. korrespondanse) (a) 
  • Kontaktinformasjon (f.eks. adresse, e-post, telefon) (a) 
  • Demografiske data (f.eks.  hilsen, språk) (a)(b) 
  • Spesielle diettkrav (for arrangementer) (a) 

  • Organisasjonsdetaljer (f.eks. firmanavn, adresse, historisk selskapsinformasjon, tittel, organisasjonsenhet/team) (a) 

  • Bilder og videoer (når det er separat avtalt) (a)(c) 

  • Offentlige data fra sosiale medier (b) 

  • Data om svar på spørreundersøkelser (a) 

  • Når du bruker Caverion SmartView eller våre andre systemer: Systembruksdata (e.g. log-inn-tider, handlingslogger) (b), brukerkontoer (f.eks. brukernavn, passord for systemet) (b) (c) 

    Formål med innsamling av personopplysninger: Kundedata behandles for å levere tjenester til kunder og for å administrere kundeforhold. Vi kan også behandle kundedata for eksempel for undersøkelser, konkurranser eller arrangementsadministrasjon. Disse dataene behandles basert på kontraktsmessig nødvendighet eller legitim interesse. Ingen sensitive data om enkeltpersoner behandles bortsett fra midlertidige situasjoner som kostholdskrav for arrangementsorganisering. 

Informasjon som samles inn om deg inkluderer vanligvis: 

  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e-post, telefon) (a) 
  • Spesielle diettkrav (for arrangementer) (a) 
  • Organisasjonsdetaljer (f.eks. firmanavn, adresse, historisk selskapsinformasjon, tittel, organisasjonsenhet/team) (a) 
  • Data fra sosiale medier (c) 
  • Undersøkelsessvardata (a) Brukerkontoer (f.eks. brukernavn, passord for systemet) (b) (c) 

Formål med å samle inn data: Potensielle kunders data behandles for å skape nye kundeforhold, for reklameformål og for å forstå markedet. Disse dataene behandles basert på legitim interesse. Legitim interesse brukes til å behandle potensielle kunders data siden Assemblin Caverion Group har en interesse av å markedsføre sine tjenester for å drive sin virksomhet. De innsamlede dataene om enkeltpersoner er begrenset og inkluderer ikke sensitive personopplysninger.  

Når du søker jobb hos Assemblin Caverion-selskaper, trenger vi spesifikke personopplysninger fra deg. Basert på søknaden din og dine oppgitte data, vil vi samle inn og bruke dine personopplysninger for å sjekke din egnethet for jobbene i rekrutteringsprosessen. Sensitive data samles bare inn hvis du frivillig oppgir denne informasjonen i søknaden din.  

Informasjon som samles inn om deg inkluderer vanligvis: 

  • Bakgrunnssjekk (f.eks. kreditt- og kriminalsjekk, resultat av alkohol- og rustesting, hvis relevant for stillingen) (c) 
  • Kommunikasjonsdata (f.eks. innspilt tale, korrespondanse) (a) 
  • Kompetansedata (f.eks. utdanning, kompetanse og ferdigheter, tillatelser, sertifiseringer, læringsjournaler) (a)(c) 
  • Samtykke til lagring og bruk av søknadsdata til andre åpne stillingsprosesser (a) 
  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e-post, telefon) (a) 
  • Demografiske data (f.eks. fødselsdato, kjønn, nasjonalitet, språk) (a)(b) 
  • Identifikasjon (f.eks. personnummer eller annen identifikator) (a) 
  • Bilder og videoer (a) 
  • Rekrutteringsdata (f.eks. CV, jobbsøknad, utvelgelsesinformasjon, jobbtilbud) (a) 
  • Skikkethetsvurdering, hvis relevant for stillingen 
  • Data om svar på spørreundersøkelser (a) 
  • Arbeidshistorikk (f.eks. stillingsdata, tidligere arbeidsgiverinformasjon) 

Vi samler ikke inn sensitive personopplysninger med mindre du frivillig har sendt dem inn som en del av søknaden, gitt samtykke eller alternativt legitimt grunnlag for behandling eksisterer. 

Formål med innsamling av personopplysninger: Kandidatdata behandles for rekrutteringsformål og for å sikre at Assemblin Caverion-konsernets selskaper ansetter slike personer som kan overholde selskapets retningslinjer og juridiske forpliktelser. Disse dataene behandles basert på legitime interesser for selskaper i Assemblin Caverion-konsernet. 

Kandidatdata kan behandles basert på legitim interesse. Assemblin Caverion-konsernets selskaper har behov for å behandle kandidatdata fordi de ellers ikke ville kunne tilby jobb til nye personer eller sikre overholdelse av sine retningslinjer og gjeldende lover. Dataene deles ikke med parter som ikke skal ha tilgang til dem, og lagres i samsvar med GDPR og Assemblin Caverion-konsernets interne retningslinjer. 

Vi bruker personopplysningene dine når du jobber for Assemblin Caverion-konsernet som ekstern arbeidsstyrke. Vi vil bare samle inn slike personopplysninger som er relevante for formålene beskrevet i denne personvernerklæringen. Assemblin Caverion Group vil, når det er tillatt eller påkrevd ved lov, samle inn og vedlikeholde for eksempel følgende eksterne arbeidsstyrkers personopplysninger: 

Informasjon som samles inn om deg inkluderer vanligvis: 

  • Oppdragsdata (f.eks. oppdragets startdato, sluttdato, oppdragstype, kontraktsrelaterte avtaler) (a) (c) 
  • Bakgrunnssjekk (f.eks. kreditt- og kriminalsjekk, resultat av alkohol- og rustesting, hvis relevant for oppdraget) (c) 
  • Kommunikasjonsdata (f.eks. innspilt tale, korrespondanse, interne innspill fra sosiale medier) (a) 
  • Kompetansedata (f.eks. utdanning, kompetanse og ferdigheter, tillatelser, sertifiseringer, læringsjournaler) (a)(c) 
  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e-post, telefon) (a) (c) 
  • Demografiske data (f.eks. fødselsdato, kjønn, nasjonalitet, språk) (a) (b) (c) 
  • Spesielle diettkrav (for arrangementer) (a) 
  • Utgiftsdata (f.eks. reiseutgifter eller andre utgifter) (a) (c) 
  • Tilgang til og bruk av anlegget (f.eks. identifikasjonskoder, passord, informasjon som er fanget opp fra sikkerhetssystemer, inkludert nøkkelkortsystemer og CCTV, arbeidstid) b) c) 
  • Identifikasjon (f.eks. personnummer, passdetaljer) (a) 
  • Bilder og videoer (a) (c) 
  • Fysiske mål (f.eks. høyde, størrelse) (a) (c) 
  • Stillingsdata (f.eks. tittel, organisasjonsenhet, kostnadssted, jobb, veileder) (a) (c) 
  • Kompetanse- og erfaringsdata (f.eks. CV, jobbsøknad, utvelgelsesinformasjon, jobbtilbud) (a) (c) 
  • Sikkerhetsdata (f.eks. personulykker) (a) (c) 
  • Data om svar på spørreundersøkelser (a) 
  • Systembruksdata (e.g. log-inn-tider, handlingslogger) (b) (c) 
  • Brukerkontoer (f.eks. brukernavn, passord for systemet) b) c) 
  • Kjøretøydata (f.eks. registreringsnummer, kjørebok) (a) (c) 
  • Arbeidstillatelse, der det er relevant (a) (c) 
  • Arbeidstidsrapporter og detaljer (f.eks. oppmøte, fravær) (a) (b) (c) 

Vi samler ikke inn sensitive personopplysninger med mindre du frivillig har sendt dem inn som en del av søknaden, gitt samtykke eller alternativt legitimt grunnlag for behandling eksisterer. 

Formål med innsamling av personopplysninger: 

Personopplysninger om ekstern arbeidsstyrke behandles for å organisere deres arbeid i kundeoppdrag, administrere kontraktsforpliktelsene med dem og sikre tilstrekkelig opplæring og overholdelse av gjeldende lover. Personopplysningene til ekstern arbeidsstyrke administreres basert på kontraktsmessig nødvendighet, juridiske forpliktelser og legitim interesse. Berettiget interesse brukes når selskaper i Assemblin Caverion-konsernet har behov for å behandle personopplysningene fordi de ellers ikke ville være i stand til å tilby tjenester til sine kunder og dermed ikke kunne tilby jobb til sin eksterne arbeidsstyrke. Dataene deles ikke med parter som ikke skal ha tilgang til dem, og de lagres i samsvar med GDPR og Assemblin Caverion-konsernets interne retningslinjer. 

 

Vi bruker personopplysningene dine mens du er leverandør av Assemblin Caverion-konsernet. Vi vil bare samle inn slike personopplysninger som er relevante for formålene beskrevet i denne personvernerklæringen. Assemblin Caverion Group vil, når det er tillatt eller påkrevd ved lov, samle inn og vedlikeholde leverandørens personopplysninger, for eksempel i disse tilfellene: 

Informasjon som samles inn om deg inkluderer vanligvis: 

  • Oppdragsdata (f.eks. oppdragets startdato, sluttdato, oppdragstype, kontraktsrelaterte avtaler) (c) 
  • Kommunikasjonsdata (f.eks. korrespondanse) (a) 
  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e-post, telefon) (a) (c) 
  • Arbeidsgiveropplysninger (A.G. Selskap, adresse) (C) 
  • Stillingsdata (f.eks. tittel, organisasjonsenhet, stilling) (c) 
  • Data om svar på spørreundersøkelser (a) 

Formål med innsamling av personopplysninger: Tjenesteleverandørers, forretningspartneres og andre interessenters ansattes data behandles for å kjøpe tjenester fra disse selskapene eller for på annen måte å samarbeide med dem i forbindelse med Assemblin Caverion-konsernets virksomhet. Vi kan også behandle dataene deres for undersøkelser, konkurranser eller arrangementsadministrasjon. Disse dataene behandles basert på kontraktsmessig nødvendighet eller legitim interesse. Tjenesteleverandørers, forretningspartneres og andre interessenters personopplysninger kan behandles siden Assemblin Caverion Group ikke kan gjøre noen forretninger hvis de ikke først markedsfører sine tjenester til potensielle kunder. Ingen sensitive data om enkeltpersoner behandles. 

Når du besøker Assemblin Caverion-selskapers anlegg, vil vi samle inn visse personopplysninger om deg. Dette inkluderer vanligvis: 

  • Detaljer om bygnings-/stedsbesøk (f.eks. besøkstid, vert) 
  • Kontaktinformasjon (f.eks. navn, adresse, e-post, telefon) (a) 
  • Arbeidsgiveropplysninger (når relevant) (a) 
  • Tilgang til og bruk av anlegg (f.eks. informasjon fanget opp fra sikkerhetssystemer, inkludert nøkkelkortsystemer og kameraovervåkning) b) bokstav c 

Formål med innsamling av personopplysninger: Bygningsbesøkendes data behandles for å ivareta sikkerheten til arbeidsanleggene våre. Disse dataene behandles basert på legitim interesse. Legitim interesse brukes til å behandle data om besøkende i bygningen siden Assemblin Caverion Group har en sterk interesse i å ivareta sikkerheten til sine anlegg og personer som jobber eller besøker anleggene. De innsamlede dataene om enkeltpersoner inkluderer ikke sensitive personopplysninger.  


4. Utlevering og overføring av personopplysninger 

Assemblin Caverion-konsernet overfører kun personopplysninger til personer og selskaper som trenger dem for å utføre sine oppgaver. Vi sørger for at partene vi overfører personopplysninger til, er riktig informert om formålet med behandlingen, og vi sikrer lovlig behandling av personopplysningene gjennom kontraktsmessige ordninger. Vi sørger også for at mottakerne av personopplysninger forplikter seg til å overholde begrensningen på bruk av disse personopplysningene, inkludert å holde personopplysningene konfidensielle. 

I tilfelle personopplysninger overføres utenfor EU/EØS, gjøres slike overføringer enten til et land som anses å gi et tilstrekkelig nivå av personvern av EU-kommisjonen, eller overføringer utføres ved å bruke passende sikkerhetstiltak som EU-kommisjonens standard kontraktsklausuler og identifisering av behov for tilleggstiltak. 

4.1. Selskaper i Assemblin Caverion Group: På grunn av vår felles IT-infrastruktur og kunnskapsdeling innen konsernet, vil dine personopplysninger være tilgjengelige for selskaper i Assemblin Caverion-konsernet for de formålene som er oppført i denne personvernerklæringen. 

4.2. Leverandører og underleverandører: Vi bruker eksterne tjenesteleverandører for visse deler av forretningsdriften, for eksempel vedlikehold av IT-systemer. 

4.3. Tredjeparter: Vi vil dele dataene med andre partnere eller interessenter når det er nødvendig for vår virksomhet. Når tredjeparter brukes, vil vi sørge for at de følger våre retningslinjer for personvern. Vi bruker også informasjonskapsler og sporingsbilder på nettstedene våre og deler derfor informasjon med tredjeparter som samler inn dataene, for eksempel sosiale medieplattformer. Les vår informasjonskapselmerknad: https://www.caverion.no/om-caverion/informasjonskapsler/ 

5. Dine rettigheter

Du som registrert har visse rettigheter angående dine personopplysninger som angitt nedenfor. 

5.1. Rett til innsyn, korrigering og innvending 

Du kan kontakte oss, så informerer vi om hvilke personopplysninger vi har samlet inn og behandlet om deg og hvilke formål slike opplysninger brukes til. Du har rett til å be om å korrigere eventuelle uriktige eller ufullstendige personopplysninger som er lagret om deg ved å kontakte oss. Du kan protestere mot bruk av visse personopplysninger, inkludert direkte markedsføring, hvis slike data behandles for andre formål enn formål som er nødvendige for å utføre tjenestene våre eller for å overholde en juridisk forpliktelse. Du kan også protestere mot videre behandling av personopplysninger etter forhåndsgitt samtykke. Hvis du protesterer mot videre behandling av personopplysninger, kan dette føre til færre muligheter til å bruke tjenestene våre. 

5.2. Rett til sletting og begrensning av behandling 

Du kan også be oss om å slette dine personopplysninger fra systemene våre. Vi vil etterkomme en slik forespørsel med mindre vi har en legitim grunn til ikke å slette dataene. Etter at dataene er slettet, kan det hende at vi ikke umiddelbart kan slette alle gjenværende kopier fra våre aktive servere og sikkerhetskopieringssystemer. Slike kopier skal slettes så snart det er rimelig mulig. Selv om du kan be oss om å begrense behandlingen av visse personopplysninger; Dette kan imidlertid føre til færre muligheter til å bruke nettstedet vårt og andre tjenester. 

5.3. Rett til dataportabilitet 

Du har rett til å motta personopplysninger gitt av deg til oss i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format når dataene behandles automatisk og behandles basert på samtykke eller oppfyllelse av kontrakt eller trinn som forbereder en kontrakt. 

Disse rettighetene (5.1.-5.3.) kan utøves ved å bruke skjemaet for forespørsel fra den registrerte. Vi kan avvise forespørsler som er urimelig repeterende, overdrevne eller åpenbart ubegrunnede, eller når gjeldende lov ikke krever at vi etterkommer forespørselen.  

5.4. Samtykker 
Hvis personopplysningene du har gitt oss er basert på ditt samtykke, har du rett til å trekke tilbake samtykket når som helst. Du kan velge bort ditt samtykke til digital markedsføring her. 
Hvis du har gitt samtykke til visuelt materiale (bilder, videoer) eller innhold (blogginnlegg, artikler), kan du trekke tilbake samtykket ditt her. Merk at behandling av dine personopplysninger er nødvendig for at vi skal kunne tilby deg våre produkter og tjenester. Å trekke tilbake samtykket ditt kan føre til en situasjon der vi ikke nødvendigvis kan tilby deg våre tjenester. 

5.5. Klager 

Hvis du ikke er fornøyd med avgjørelsen eller handlingene til selskapet, har du alltid rett til å sende inn en klage til lokale databeskyttelsesmyndigheter. 

6. Informasjonkapsler og beacons

Vi bruker informasjonskapsler og beacons på nettstedene våre. Vennligst se vår informasjonskapselerklæring: https://www.caverion.no/om-caverion/informasjonskapsler/ 

 
7. Oppbevaring av personopplysninger

Vi har rett til å lagre dine personopplysninger så lenge det er nødvendig for legitime formål eller så lenge loven krever det. Kriteriene som brukes for å bestemme lagringsperioden for personopplysninger er den respektive lovbestemte oppbevaringsperioden og det legitime formålet. Informasjonen og lengden på lagringstiden varierer avhengig av de aktuelle dataene og gjeldende lov. De generelle oppbevaringstidene er angitt nedenfor per brukergruppe. Vi sletter og/eller anonymiserer dine personopplysninger kontinuerlig når de ikke lenger er relevante for formålene vi behandler dem for. 

De fleste av potensielle kunders personopplysninger slettes 5 år etter siste interaksjon med selskapet. Interaksjon kan omfatte enhver aktivitet som er registrert i ditt relaterte selskap i løpet av disse årene. 

De fleste av kundenes personopplysninger slettes 10 år etter siste interaksjon med kundebedriften (dvs. arbeidsgiveren). Interaksjon kan omfatte enhver aktivitet som er registrert i ditt relaterte selskap i løpet av disse årene (f.eks. logget møte, e-post) 

De fleste av kandidatens personopplysninger slettes i samsvar med relevant landslovgivning. Typisk oppbevaringstid er 3 år etter at rekrutteringsprosessen er avsluttet. 

De fleste av den eksterne arbeidsstyrkens personopplysninger slettes 10 år etter at den siste avtalen med den eksterne arbeidsstyrken (eller deres arbeidsgiver) er avsluttet. 

De fleste av leverandørenes personopplysninger slettes 10 år etter at siste avtale med leverandøren (dvs. arbeidsgiveren) er avsluttet. 

De fleste av de bygningsbesøkendes personopplysninger slettes 2 år etter besøket i et av selskapets lokaler. 


8. Endringer i personvernerklæringen

Vi forbeholder oss retten til å gjennomgå, endre og oppdatere denne personvernerklæringen fra tid til annen. Hvis vi gjør slike endringer, vil vi registrere datoen for endringen eller modifikasjonen av denne personvernerklæringen. Les gjennom denne personvernerklæringen regelmessig og spesielt før du sender inn personopplysninger til oss. Vi vil ikke varsle brukerne våre om alle oppdateringene, men hvis det er virkelig viktige endringer i personvernerklæringen eller hvordan vi bruker informasjonen din, vil vi bruke kommersielt rimelige tiltak for å gi deg passende varsel.