Høvik stasjon, Infrastruktur | Rehabilitering

 
 
 

2012-2015

Verdi 74 millioner

Norsk Lyspris 2015

 

 Vi har tidligere erfaring med Caverion fra den gangen de het YIT fra byggingen av elektroanleggene for Ærumstunnelen. Samarbeidet den gangen var godt, og det var det også på Høvik prosjektet.  

Knut-Erik Gudem, Prosjektleder, Bane NOR.

 

Problemstilling

Gamle Høvik stasjon var lite tidmessig og hadde dårlig tilgjengelighet. Stasjonsområdet måtte bygges helt om og stasjonsbygningen rives. Totalt skulle stasjonen ha fem spor. Belysning var et viktig punkt for prosjektet. Lysene måtte gi tilstrekkelig og behagelig belysning for reisende, men samtidig ikke blende togførerne.

Løsning

Høvik stasjon er universelt utformet både i arkitektur og belysning. Prosjektet har hatt spesiell fokus på å etablere et anlegg som er godt tilgjengelig for alle. Ombyggingen av stasjonen har gitt en moderne og sikker stasjon som er tilpasset alle brukergrupper. Belysning ble plassert og montert i åk (stativ/bom), og i trappene har belysningen motorisert senkemekanisme.

Ombygging av Stabekk stasjon ble også en del av prosjektet Caverion har avtale for teknisk service og vedlikehold av Høvik stasjon. 

 
 

Høvik stasjon utenfor Oslo stod ferdig i 1874 og skulle i 2012 total-ombygges. Arbeidet inkluderte å gå fra to til fem spor, nye 220 meter lange sideplattformer, parkeringsplasser og nye heishus som gir tilgang til eksisterende veibru. Nye Høvik stasjon vant Norsk Lyspris 2015 for ”Beste utendørsprosjekt”.

 
 
 

Kan vi hjelpe deg med noe?

 
Ragne Hellum
Ragne Hellum
Salgssjef Energi
EPC, Energi-kontrakter
 
Thomas Ramos
Thomas Ramos
Salgssjef Region Øst
 
Roar Selland
Roar Selland
Salgssjef Region Sør-Vest
 
Odd Steinar Kanestrøm
Odd Steinar Kanestrøm
Salgssjef Region Nord-Vest
 
Erling Mellemstrand
Erling Mellemstrand
Salgssjef Prosjekt Norge